Cover image

© EPA/Wu Hong

Economie

Google wil Sputnik en Russia Today uit zijn zoekresultaten halen

Google en andere technologiebedrijven moeten optreden tegen allerhande staatsmedia die nepnieuws verspreiden. Dat benadrukt Eric Schmidt, chief executive van Alphabet, het moederbedrijf van Google. Schmidt viseert daarbij vooral de nieuwssites Rusland Today en Sputnik, die er door de Amerikaanse inlichtingendiensten van beticht worden propaganda te verspreiden.

"We zijn bezig met het detecteren van deze misleidende content en de ontmanteling van sites die nepnieuws verspreiden,” aldus Schmidt. “We zijn ons bewust van de problemen en werken aan oplossingen om deze situaties in de toekomst te vermijden.” Google werd in het verleden beticht de twee nieuwssites te promoten door hun content in zijn nieuwssectie op te nemen.

Naïef

“De technologie-industrie heeft het probleem van de misleidende online informatie in eerste instantie naïef benaderd,” argumenteert Schmidt. “De online industrie is immers door een groeiproces moeten gaan waarbij een aantal dingen verkeerd zijn ingeschat."

"Tien jaar geleden dacht ik dat iedereen met het internet zou kunnen omgaan en zou weten dat het platform zowel waarheden als leugens omvat. Wanneer men echter kijkt wat een aantal partijen met misleidende berichtgeving hebben proberen te verwezenlijken, wordt het duidelijk dat er tegen deze wantoestanden moest worden ingegrepen.”

Schmidt zegt van mening te zijn dat de Russische desinformatie relatief gemakkelijk kan worden bestreden. “De strategie is immers op herkenbare patronen - zoals de repetitieve verspreiding van onjuiste informatie rond gevoelige gespreksonderwerpen - gebaseerd," zegt hij.

"Volgens mij is het mogelijk om deze patronen op te sporen en de content te verwijderen of minder prioritair te maken. We zullen echter in geen geval tot een verbanning van de sites gaan. Google heeft niet de gewoonte op die manier te werken. Ik ben geen voorstander van censuur, maar wel van de rangschikking van content.”

Geen overtreding

Margarita Simonyan, hoofdredacteur van Russia Today, benadrukt in een reactie dat het eigen interne interne beoordelingssysteem van Google had vastgesteld dat de Russische nieuwssite geen enkele regel had overtreden.

"Eric Schmidt zou Google moeten gebruiken," voert Simonyan aan. "Zijn collega's hebben drie weken geleden toegegeven dat Russia Today geen regels van Google heeft overtreden."

Een onderzoek van de Britse krant The Guardian onthulde recent dat ook Britse media geregeld door Russische partijen zijn gepenetreerd. “Tenminste tachtig keer vermeldden nieuwssites - waaronder The Telegraph, Metro en Buzzfeed - citaten waarvan bekend is dat hun content werd geproduceerd door een trollenleger uit Sint-Petersburg, dat door de Russische staat wordt gesteund,” aldus de krant.

Lees meer